Pasek klinowy jest kluczowym elementem układu rozrządu, który odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z wału korbowego na osprzęt silnika. W związku z tym musimy zadbać o to, by miał on optymalne warunki do pracy. W ten sposób przedłużamy jego żywotność, a także zapewniamy prawidłowe zasilanie elementom połączonym z wałem korbowym poprzez pasek. Do tego niezbędne jest m.in. smarowanie paska klinowego. Co warto wiedzieć o tym procesie?
Pasek klinowy — czym jest i do czego służy?
Pasek klinowy jest powszechnie wykorzystywany w motoryzacji, w ramach układu rozrządu w jednostkach napędowych. Nie jest to jedyne rozwiązanie, którego używa się w tym zakresie. Alternatywą dla pasków są bowiem łańcuchy rozrządu. Te charakteryzują jednak głośniejszą pracą.
W samochodzie najczęściej spotkamy pasek wieloklinowy nazywany również wielorowkowym. Taka konstrukcja zapewnia odpowiednie przeniesienie momentu obrotowego. Ponadto korzystnie wpływa na żywotność pasków.
Zadaniem paska klinowego jest napędzenie osprzętu silnika, który jest z nim połączony. W tym celu pasek wykorzystuje moment obrotowy z wału korbowego i przenosi go na różnorodne komponenty. Sprawny pasek klinowy sprawia, że bez przeszkód działa:
- alternator,
- sprężarka klimatyzacji,
- pompa wody,
- pompa hydrauliczna wspomagania kierownicy.
Dlatego w razie uszkodzenia tego elementu silnik może przestać pracować. Pasek klinowy napędza alternator, bez którego jednostka napędowa szybko straci zasilanie.
Warto wiedzieć! Pasek klinowy to element o bardzo wytrzymałej konstrukcji. Tworzy się z go linek stalowych, lub specjalnych włókien pokrytych elastyczną gumą i tkaninową powłoką. W ten sposób przy prawidłowej eksploatacji pasek powinien wytrzymać nawet od 60 do 120 tysięcy kilometrów. |
Dlaczego pasek klinowy piszczy?
Piszczenie paska klinowego to dość charakterystyczny dźwięk, który można usłyszeć np. przy rozruchu w starszych samochodach. Niekoniecznie musi to oznaczać, że stan paska klinowego jest zły i wymaga wymiany. Piszczący pasek klinowy może wynikać z wielu powodów.
Często pasek klinowy piszczy podczas rozruchu, gdyż zalicza lekki uślizg w momencie uruchomienia kilku urządzeń, które zasila jednocześnie. W takiej sytuacji poślizg paska jest raczej normalny i nie wymaga nagłej interwencji. Piszczenie wynika też z różnych drgań i innych sił, które oddziałują na ten element. Dzieje się tak na przykład przy zmianie biegów.
Mimo tego, że piszczenie paska w takich sytuacjach nie jest natychmiastowym zagrożeniem, warto się temu przyjrzeć. Za taką sytuację może odpowiadać naciąg pasków klinowych. Odpowiada za niego napinacz. Często zużyciu w tych komponentach ulegają łożyska. Sytuacja kończy się nie do końca naciągniętym, piszczącym paskiem. W normalnej sytuacji pasek powinien się odginać o 5 do 15 milimetrów. Jeśli wygina się bardziej, oznacza to, że musi zostać prawidłowo naciągnięty.
Piszczenie paska klinowego może być też efektem zużycia innych elementów z nim związanych. Są to koła pasowe, czy łożyska. Jakakolwiek usterka w ich zakresie może sprawić, że pasek piszczy w trakcie pracy silnika.
Winnym pisku jest też niedostateczne smarowanie. Paski klinowe są narażone m.in. na bardzo wysokie temperatury. Z tego powodu wymagają odpowiedniego smarowania, które zapewni im właściwe warunki robocze, w tym ochroni przed przegrzewaniem się.
W najgorszym wypadku pasek ślizga się, gdyż jest już mocno zużyty. W takiej sytuacji nie mamy większego wyboru. Konieczna będzie wymiana paska klinowego na nowy.
Ważne! Wymianę paska klinowego najlepiej zlecić mechanikowi. Element ten jest położony w trudno dostępnym miejscu i wymaga odpowiedniego montażu oraz naciągnięcia, by działać prawidłowo. |
Jak brak smarowania pasków klinowych wpływa na ich żywotność?
Pasek klinowy w trakcie działania zmaga się z dużym tarciem. Tarcie to zużywa go mechanicznie, a także sprawia, że element zaczyna się rozgrzewać. Podwyższona temperatura dodatkowo przyspiesza tempo zużycia paska klinowego i doprowadza np. do szybszego ścierania się gumy.
Przy niedostatecznym smarowaniu, paski klinowe zużywają się znacznie szybciej i nie przejadą założonych przez producenta 60 tysięcy lub więcej kilometrów. Z czasem zaczną też być gorzej naciągnięte, co niekorzystnie wpłynie na pracę całego układu. Nienasmarowany pasek gorzej zasili pompę wodną, czy sprężarkę klimatyzacji.
Czego używać do smarowania pasków klinowych?
Jaki preparat sprawdzi się najlepiej na nasmarowanie paska klinowego? Na rynku można znaleźć dużo dedykowanych smarów, które stworzono z myślą o pasku klinowym. Często mają formę sprayu, lecz dostępne są też inne rodzaju. Chcąc nasmarować pasek klinowy, nie trzeba też kupować specjalnego produktu. Dobrze sprawdzą się również naturalne materiały, takie jak:
- smoła,
- olej silnikowy.
Te materiały również są doskonałym wyborem, gdy chcemy nasmarować pasek klinowy. Dobrze ochronią go przed rozgrzewaniem się, a także wydłużą jego żywotność.
Jak nasmarować pasek klinowy?
Nasmarowanie paska klinowego to dość trudny proces dla osób bez większego pojęcia o mechanice samochodowej. Wymaga on dużej precyzji, gdy nakładamy specjalny spray do pasków klinowych lub inny preparat. Jak nasmarować ten element?
- Wybieramy preparat i przygotowujemy go do nałożenia na pasek klinowy.
- Zapewniamy sobie dostęp do paska klinowego. W niektórych autach konieczne może być zdjęcie osłony układu rozrządu.
- Nakładamy preparat na pasek zgodnie z zaleceniami producenta.
- Jeśli podczas nakładania produktu, silnik musi być uruchomiony, zachowujemy szczególną ostrożność. Jeden gwałtowny ruch może doprowadzić do trwałego okaleczenia dłoni.
- Jeśli silnik był wyłączony, uruchamiamy go i sprawdzamy działanie paska. Gdy wciąż piszczy w niektórych sytuacjach, możemy go ponownie nasmarować, tym razem mniejszą ilością produktu.
W większości wypadków samodzielne smarowanie nie jest najlepszym pomysłem. Mechanik wykona tę czynność dużo szybciej i dzięki swojemu doświadczeniu dobierze odpowiednią ilość preparatu.
Nasmarowanie paska nie zawsze wystarczy — co rozbić, gdy pasek wciąż piszczy?
Jeśli po nasmarowaniu ślizganie się nie ustąpiło i pasek klinowy wciąż piszczy, oznacza to jedno. Jest on już poważnie zużyty i zbliża się do końca swojej eksploatacji. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana paska klinowego na nowy.
Ważne! Przed wymianą pasek można ewentualnie naciągnąć, by upewnić się, że pisk nie jest winą problemów z naciągiem. |
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.