Podczas płynnej, dynamicznej jazdy potrzebny jest sprawny silnik, który dobrze wchodzi na obroty. W ten sposób jesteśmy w stanie efektywnie wykorzystać jego możliwości i sprawnie rozpędzać się zarówno w jeździe miejskiej, jak i podczas pokonywania dróg szybkiego ruchu. Kiedy silnik nie chce wchodzić na obroty, rozpędzenie auta jest bardzo utrudnione, co negatywnie wpływa na komfort jazdy. Jakie usterki mogą powodować ten problem?
Co oznacza, że silnik nie wchodzi na obroty?
Obroty silnika służą do mierzenia tego, jak intensywnie pracuje. W tym celu licznik regularnie mierzy pracę wału korbowego i wyświetla, z jaką częstotliwością obraca się w danym momencie w przeliczeniu na jedną minutę. Im więcej obrotów na minutę, tym szybciej pracują tłoki, co pozwala na wytworzenie wyższej mocy. Silnik wchodząc na obroty, rozpędza samochód, jednocześnie zwiększając swoje zapotrzebowanie na paliwo. Każdy cykl jego pracy przebiega bowiem w krótszym czasie niż przy jeździe na wolnych obrotach.
Gdy silnik nie wchodzi na obroty, mówimy o sytuacji, w której wał korbowy zalicza nie więcej niż 2-3 tysiące obrotów w trakcie minuty. Dokładny zakres wartości zależy od rodzaju silnika.
- Dla jednostek benzynowych granica wynosi od 3 do 4 tysięcy obrotów na minutę w zależności od silnika.
- Dla diesli granica górnych obrotów najczęściej mieści się w zakresie od 2,5 do 3 tysięcy obrotów na minutę.
Dlaczego problemy ze wkręcaniem się na obroty należy szybko usunąć?
Silnik, który nie wkręca się na wyższe obroty, jest prawdziwym utrapieniem dla każdego kierowcy. Sprawia on, że przyspieszanie przebiega mniej dynamicznie, co utrudnia np. wyprzedzanie na drogach jednopasmowych. Dodatkowo ogranicza prędkość maksymalną. Nie możemy bowiem jechać szybciej, niż pozwala na to silnik pracujący z prędkością np. 3 tysięcy obr./min. na najwyższym dostępnym biegu. To z kolei jest utrudnieniem na drogach szybkiego ruchu.
Ważne! Problemy ze wkręceniem silnika na wysokie obroty potrafią być niebezpieczne. W terenach górskich, gdzie auto musi pokonywać duże przewyższenia, taki kłopot może sprawić, że nie uda nam się podjechać pod wzniesienie. |
Dlaczego silnik nie wchodzi na obroty na benzynie?
Co ciekawe, problem z wchodzeniem na obroty może pojawiać się w autach wyposażonych w instalację LPG. Często dotyczy jednak tylko sytuacji, w których silnik jest zasilany przez benzynę. Co może być powodem takiego kłopotu?
- nadmiar wody w baku paliwa,
- awaria układu paliwowego,
- uszkodzenie wtryskiwaczy.
Większość usterek wynika ze specyfiki pracy silników benzynowych z instalacją LPG. Po zamontowaniu tzw. gazu zapominamy często o tym, by prawidłowo eksploatować również układ paliwowy. Bak powinien być zawsze wypełniony przynajmniej do połowy. Do tego raz na jakiś czas warto przejechać kilkanaście kilometrów, korzystając z benzyny. Dlaczego jest to tak istotne?
Ważne! Brak jazdy na benzynie i dolewanie jedynie kilku litrów do baku może skutkować awarią układu paliwowego. W takim wypadku w zbiorniku zacznie skraplać się nadmiar wody z zajmującego ją powietrza. Dodatkowym zagrożeniem jest zapowietrzenie układu paliwowego, co również może być powodem problemów ze wkręceniem się silnika na wyższe obroty. |
Jak poradzić sobie z usterką silnika?
Sytuacja jest dosyć prosta. Musimy zabrać auto do mechanika. Samodzielne poszukiwanie źródła usterki może być bardzo czasochłonne i wymagać większych umiejętności. W dobrym serwisie nasze auto szybko trafi w ręce profesjonalistów, którzy dysponują sprzętem przydatnym w diagnozowaniu takich usterek.
Mechanik to także gwarancja tego, że układ jednostka napędowa zostanie naprawiona w sposób prawidłowy, a usterka nie będzie samoistnie nawracać. Dlatego najlepszym wyborem, gdy mamy problem ze wkręcaniem się silnika na obroty, jest zaprowadzenie samochodu do sprawdzonego warsztatu.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.