Gaśnięcie silnika na tzw. wolnych obrotach to bardzo niepokojący objaw, który może być związany z różnymi motoryzacyjnymi dolegliwościami. Jest jasnym sygnałem, że z jednostką napędową dzieje się coś niepożądanego i wymaga ona szybkiej interwencji mechanika. Jakie usterki mogą powodować gaśnięcie silnika na wolnych obrotach?
Dlaczego auto gaśnie na wolnych obrotach — najczęstsze przyczyny
Co ciekawe, gaśnięcie silnika na wolnych obrotach to często spotykany problem. Jego powodem może być naprawdę wiele usterek, przez co sam fakt tego, że jednostka napędowa gaśnie, nie pozwala na postawienie jednoznacznej diagnozy. Należy ją powiązać z innymi symptomami Poniżej znajdziemy najczęstsze powody gaśnięcia silnika, gdy ten pracuje na wolnych obrotach.
Brak paliwa
Nierzadko taki problem wynika z przeoczenia. Zbyt mała ilość paliwa w baku szybko unieruchamia silnik. W pewnym momencie poczujemy, że jednostka zaczyna pracować coraz słabiej i nie może wkręcić się na wyższe obroty, aż w końcu zgaśnie.
W takiej sytuacji rozwiązanie jest banalnie proste. Wystarczy, że dolejemy paliwa. Mamy duże szczęście, jeśli benzyny lub oleju napędowego zabraknie nam w pobliżu stacji benzynowej. Wtedy wystarczy, że wybierzemy się z kanistrem po dolewkę paliwa. Przy dobrych wiatrach uda nam się nawet przepchać samochód pod sam dystrybutor. Jeżeli samochód już zgaśnie przez brak paliwa, nie należy ponownie go odpalać na pustym baku. Może to skutkować zatarciem pompy paliwowej.
Warto wiedzieć! Jeśli zabraknie nam paliwa i znajdujemy się daleko od najbliższej stacji benzynowej, możemy zadzwonić po pomoc drogową. Firmy, które się nią zajmują, oferują nie tylko usługi holowania, ale też świadczą możliwość awaryjnego tankowania, które przydaje się, gdy w baku zabraknie nam paliwa. |
Problemy z układem zapłonowym
Za problem związany z gaśnięciem silnika na wolnych obrotach, odpowiedzialny może być też układ zapłonowy. Zadaniem tej części silnika jest wytworzenie iskry, która inicjuje reakcje spalania w jednostce napędowej. Jeśli silnik zaczyna gasnąć na wolnych obrotach, powinniśmy sprawdzić:
- świece zapłonowe,
- cewki,
- przewody zapłonowe.
Awaria jednego z tych elementów oznacza, że iskra nie jest wytwarzana, a co za tym idzie, silnik nie może pracować. Co ważne w większości wypadków usterka dotyczy tylko jednego cylindra. Sytuacje, w których układ zapłonowy unieruchamia cały silnik, są dużo rzadsze.
Zapchane filtry
Silnik może gasnąć przez problemy ze składem mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy ta jest zbyt uboga, jednostka może nie generować wystarczająco mocy, by dalej pracować. Winnym tej sytuacji potrafią być zapchane filtry:
- powietrza,
- paliwa.
Filtry te należy regularnie wymieniać. Filtr powietrza nadaje się do wymiany co roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. W przypadku filtra paliwa interwał zależy od zaleceń producenta. Najczęściej jest to 30 lub 60 tysięcy kilometrów. Gdy zaniedbamy wymianę tych elementów, drogi paliwowo-powietrzne zaczną się zapychać, a także wytracać swoje właściwości. W związku z tym ich przepustowość się zmniejszy. Dodatkowo do mieszanki paliwowo-powietrznej przedostaną się zanieczyszczenia.
Ważne! Zanieczyszczenia w mieszance paliwowo-powietrznej mogą doprowadzić do pojawienia się spalania detonacyjnego. Jest ono niebezpieczne dla silnika i może doprowadzić do powstania poważnych uszkodzeń. |
Uszkodzona lub zabrudzona przepustnica
Przepustnica odpowiada za zapewnienie dopływu powietrza do komory spalania. Jej uszkodzenie może sprawić, że mieszanka paliwowo-powietrzna będzie mieć nieprawidłowy skład, przez co silnik zacznie gasnąć. Problemy z przepustnicą możemy rozpoznać, gdy auto zacznie gorzej reagować na wciśnięcie pedału gazu.
Przepustnica może być uszkodzona. W takiej sytuacji będzie wymagać regeneracji lub całkowitej wymiany. Innym powodem problemów z tych elementem jest jego zabrudzenie. Przepustnica może zbierać na sobie różne zanieczyszczenia, które negatywnie wpłyną na jej działanie. Wtedy wystarczy jej wyczyszczenie.
Nieprawidłowa praca instalacji gazowej
Problemy z pracą na wolnych obrotach to częsta przypadłość samochodów wyposażonych w instalację LPG. Powody takich kłopotów mogą być różne. Najczęściej będzie to:
- zła jakość zatankowanego gazu,
- problemy z pracą wtryskiwaczy,
- złe ustawienie instalacji gazowej.
Rozwiązaniem jest wybranie się do sprawdzonego serwisu LGP. Najlepiej sprawdzi się ten sam serwis, który montował instalacje w samochodzie.
Awaria czujników, lub elektroniki
Winna problemów z silnikiem może być też elektronika. Pracę silnika kontroluje komputer oraz specjalny sterownik. Awaria w ich zakresie sprawi, że jednostka zacznie pracować nieprawidłowo. Objawy to nie tylko gaśnięcie na wolnych obrotach. Może to być także spadek mocy, wzrost spalania, problemy z rozruchem, a także wyświetlanie się kontrolki check engine lub EPC.
Co zrobić, gdy silnik gaśnie na wolnych obrotach?
Silnik regularnie gaśnie na wolnych obrotach? Najlepszym wyborem będzie odwiedzenie dobrego warsztatu. W nim usterka zostanie szybko zdiagnozowana i naprawiona. Mechanicy dysponują m.in. specjalistycznymi urządzeniami do diagnostyki komputerowej. Dzięki nim potrafią dużo szybciej zlokalizować źródło problemu.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.