Powietrze to niezwykle istotna część mieszanki paliwowej, która jest niezbędna do prawidłowej pracy silnika. Z tego powodu jest ono oczyszczone, zanim połączy się z benzyną lub olejem napędowym. Problem pojawia się, gdy w do mieszanki paliwowej trafi tzw. lewe powietrze. Czym ono jest i po czym poznać, że trafiło do komory spalania?
Czym jest lewe powietrze i skąd trafia do dolotu?
Mianem lewego powietrza można określić powietrze, które nie zostało oczyszczone, zanim trafiło do komory spalania. W ten sposób do silnika dostają się niepożądane zanieczyszczenia. Te mogą negatywnie wpływać na pracę jednostki napędowej.
Ważne! Powietrze, zanim trafi do komory spalania, przechodzi przez filtr powietrza, w którym jest oczyszczane z zanieczyszczeń. Jeśli trafi ono do układu dolotowego w inny sposób, może doprowadzić do jego zablokowania, a także uszkodzenia silnika. |
Pojawienie się lewego powietrza najczęściej wynika z problemów w układzie dolotowym. Wynika to z konstrukcji tej części silnika. W dolocie powszechnie stosuje się mniej wytrzymałe materiały. Są to różnego rodzaju tworzywa sztuczne oraz guma. Tego typu surowce gorzej znoszą wysokie temperatury, a także inne skrajne warunki, które nierzadko panują w komorze silnika. Z tego powodu elementy układu dolotowego są bardziej podatne na:
- pękanie,
- pojawianie się nieszczelności,
- parcienie.
Problem jest o tyle nieprzyjemny, że takie uszkodzenia układu dolotowego są często niewidoczne na pierwszy rzut oka. Ich zdiagnozowanie może wymagać wykorzystania różnych sposobów, które służą do wyszukiwania nieszczelności.
Problem z lewym powietrzem może być też spowodowany przez bardziej prozaiczną usterkę. Jest nią niedomknięta obudowa filtra powietrza. Dolot traci też szczelność, jeśli wymiana tego filtra została przeprowadzona nieprawidłowo. Wtedy bardzo ważne jest odpowiednie zamocowane uszczelki, a także obudowy tak, żebyśmy mieli pewność, że układ jest szczelny.
Czym grozi obecność lewego powietrza w układzie dolotowym?
Lewe powietrze w układzie dolotowym może być groźne dla jednostki napędowej. Jego obecność cechuje się różnymi objawami. Wiele zależy od tego, jak doładowany jest silnik. W przypadku silników wolnossących lewe powietrze ma następujące objawy:
- nierówna praca silnika na wolnych obrotach,
- utrata mocy silnika,
- głośna praca przy zwiększonym obciążeniu silnika (efekt spalania detonacyjnego)
To nie wszystko. Jeśli w samochodzie znajduje się turbosprężarka musimy zwrócić uwagę na dodatkowe symptomy. Często spotykane objawy lewego powietrza w turbodoładowanych jednostkach to:
- głośna praca turbiny,
- czarny dym wydobywający się z układu wydechowego.
Jak zdiagnozować powód dostawania się lewego powietrza w systemie dolotowym?
Znalezienie miejsca w układzie dolotowym, przez które dostaje się lewe powietrze, może być skomplikowane. Na szczęście istnieją proste sposoby, które możemy wykonać we własnym garażu, by szybko wykryć nieszczelność.
Wykorzystaj łatwopalny aerozol
Jeśli nieszczelność powoduje mocno nierówną pracę, gdy silnik działa na wolnych obrotach możemy wykorzystać łatwopalny aerozol. Dobrze sprawdzi się np. tak zwany “plak”. Za jego pomocą nieszczelność wykryjemy w następujący sposób:
- środek rozpylamy nad elementami układu dolotowego,
- jeśli znajduje się w nim nieszczelność, silnik zacznie równiej pracować, gdyż jednostka zaciągnie łatwopalny środek wraz z powietrzem
Wprowadź dym odłączając przewód podciśnieniowy
Źródło lewego powietrza sprawdzimy też za pomocą dymu. Ten najczęściej pochodzi z różnych zamienników papierosów. Jak za ich pomocą zdiagnozować nieszczelność w układzie dolotowym?
- Wyłączamy samochód i czekamy aż silnik się schłodzi.
- Odłączamy filtr powietrza i szczelnie zakrywamy wylot rury za nim lub przepływomierza.
- Odłączamy przewód, który łączy serwo wspomagania z dolotem, tak by jeden jego koniec był podłączony do układu dolotowego.
- Wprowadzamy dym poprzez przewód podciśnieniowy i szukamy miejsca, w którym będzie się wydobywać.
Miejsce, z którego wydostanie się wprowadzony do dolotu dym jest powodem nieszczelności całego układu.
Profesjonalne sposoby
Samochód możemy też zabrać do mechanika, który sprawdzi nieszczelność w bardziej profesjonalny sposób. Diagnoza takiej usterki polega na pomiarze podciśnienia w kolektorze ssącym.
Jak usunąć lewe powietrze z układu dolotowego?
Naprawa takiej usterki jest dosyć prosta. Aby uporać się z problemem, wystarczy zlokalizować jego źródło i wymienić uszkodzony element. W większości wypadków to jedyny sposób, gdyż komponenty z gumy lub tworzywa sztucznego nie nadają się do naprawy.
Gorzej jeśli powodem usterki jest turbosprężarka, czy też układ recyrkulacji spalin. W takim przypadku naprawa może kosztować nieco więcej i wymagać zakupu kosztownych komponentów. Usunięcie usterki jest jednak niezwykle istotne dla dobra jednostki napędowej. Przedostawanie się zanieczyszczeń do komory spalania to prosty sposób do poważnego uszkodzenia silnika. Podczas długotrwałej jazdy z takim problemem możemy spowodować kolejne, bardziej kosztowne w naprawie usterki.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.