Płyn chłodniczy jest niezbędny do prawidłowej pracy jednostki napędowej. Jego obecność pozwala na odprowadzanie ciepła generowanego w silniku w trakcie działania. Nieprawidłowa ilość płynu może doprowadzić do poważnych awarii wynikających z nadmiernej temperatury jednostki napędowej. Jak zrobić płyn, jeżeli nie mamy go przy sobie?
Jakie zadania ma płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy to element układu chłodzenia, który bezpośrednio odprowadza ciepło z jednostki napędowej. Jego działanie jest dość proste. W momencie uruchomienia silnika płyn zaczyna biec w układzie. Na początku krąży on w tak zwanym małym obiegu, który sprzyja jego nagrzewaniu. Gdy tylko płyn chłodniczy osiągnie optymalną temperaturę roboczą, trafia do dużego obiegu.
W dużym obiegu płyn chłodniczy pobiera ciepło wygenerowane w jednostce napędowej. Z niej płynie do chłodnic lub pojedynczej chłodniczy gdzie jest schładzany do pożądanej temperatury. W ten sposób skutecznie odprowadza ciepło i dba o to, by silnik miał optymalne warunki pracy.
Odprowadzanie ciepła nie jest jedynym zadaniem płynu chłodniczego. Oprócz tego ta ciecz chroni cały układ przed korozją wewnętrzną.
Jak przygotować płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy czasem może wymagać przygotowania, zanim trafi do układu chłodzenia. Dotyczy to sytuacji, w których zamiast właściwego płynu kupiliśmy koncentrat płynu chłodniczego. W takiej sytuacji trzeba go odpowiednio rozrobić tak, by miał właściwy skład.
Jak rozrobić koncentrat płynu chłodniczego? To zależy od stopnia jego skoncentrowania. Odpowiednie proporcje poznamy, czytając instrukcję producenta, która najczęściej jest umieszczona na opakowaniu z koncentratem.
Utrzymanie proporcji zalecanych przez producenta jest niezwykle istotne. W innym wypadku płyn chłodniczy będzie miał nieodpowiedni skład i co za tym idzie, jego właściwości ochronne ulegną osłabieniu.
Koncentrat płynu należy rozcieńczyć wodą demineralizowaną. Co ważne niektóre z tego typu cieczy możemy rozrobić w różnych proporcjach. Wpłyną one na temperaturę zamarzania płynu. Zimą zaleca się użycie mniejszej ilości wody destylowanej. Dzięki temu temperatura zamarzania będzie dużo niższa, co zabezpieczy układ chłodniczy przed mocnymi mrozami.
Ważne! Koncentrat płynu chłodniczego zawsze należy rozcieńczyć odpowiednią ilością wody destylowanej. Jeśli udział koncentratu w płynie będzie zbyt duży, silnik, nawet latem może mieć problem z osiągnięciem prawidłowej temperatury pracy. Z kolei jeśli to woda demineralizowana będzie miała zbyt duży udział, możemy niebezpiecznie zmniejszyć temperaturę wrzenia płynu. To może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej. |
Czy można wlać wodę do układu chłodzenia?
W przeszłości, jeśli układ chłodzenia miał za mało płynu kierowcy, potrafili uzupełniać niedobory wodą. Trzeba jednak pamiętać, że woda destylowana, a w szczególności zwykła pochodząca z kranu, czy sklepu nie ma odpowiednich właściwości. Jej nadmiar w układzie chłodzenia może być destrukcyjny, spowodować korozję czy rozsadzić elementy mechaniczne np. podczas mrozów. Używanie wody to ostateczność.
Kiedy powinniśmy wykonać dolewkę płynu chłodniczego, a kiedy konieczna jest wymiana?
Kiedy poziom płynu chłodniczego spadnie poniżej pewnego poziomu, możemy zdecydować się na dolewkę lub kompletną wymianę. To, która z obu opcji jest wymagana, zależy od kilku czynników. Mowa tu o:
- wieku płynu chłodniczego,
- liczbie kilometrów przejechanych od ostatniej wymiany,
- aktualnego stanu płynu.
Jeśli ubytek jest niewielki, a płyn wciąż nie ma za sobą długotrwałej eksploatacji, wystarczy szybka dolewka. Takową możemy wykonać samodzielnie. Jak to zrobić?
- Przygotowujemy płyn chłodniczy.
- Na zimnym silniku odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.
- Dolewamy płynu chłodniczego do poziomu narysowanego na zbiorniku.
Ważne! Odkręcenie korka na zbiorniku wyrównawczym, zanim silnik się schłodzi, jest bardzo niebezpieczne. W układzie chłodzenia wytwarza się wysokie ciśnienie, a płyn jest bardzo ciepły. Przy zbyt szybkim odkręceniu korka narażamy się na poparzenia ze względu na wysoką temperaturę niemal wrzącego płynu. |
Dolewanie płynu chłodniczego nie zawsze okaże się wystarczające. Ciecz wytraca bowiem swoje właściwości. To dzieje się z reguły po upływie dwóch lat. Po takim czasie powinniśmy wymienić płyn chłodniczy. Jak to zrobić?
- Otwieramy zawory układu chłodzenia (korki chłodnicy oraz korek zbiornika wyrównawczego. Pod korki podkładamy pojemnik, aby nie dopuścić do rozlania starego płynu.
- Przechodzimy do płukania układu chłodniczego. Do tego potrzebny będzie specjalny preparat płuczący, który pozwoli usunąć wszelkie osady zalegające na powierzchni całego układu.
- Rozrabiamy koncentrat i przygotowujemy gotowy płyn chłodniczy. Odkręcamy zawór chłodnicy, by nowy płyn mógł trafić do całego układu. Ciecz powinna sięgać maksymalnego poziomu, oznaczonego na zbiorniczku wyrównawczym.
- Uruchamiamy silnik, by cały chłodnica wypełniła się nowym płynem. Przed zakończeniem wymiany płynu chłodniczego upewniamy się, że nie trzeba go dolać.
Warto wiedzieć! Wymianę płynu chłodniczego warto zlecić mechanikowi. W ten sposób będziemy mieli pewność, że usunął on wszystkie pozostałości stałego płynu, które mogłyby negatywnie wpłynąć na właściwości świeżej cieczy. |
Jeśli chcemy wymieniać płyn chłodniczy na własną rękę, musimy pamiętać o bardzo ważnej kwestii. Układ chłodzenia zawiera od 6 do nawet 10 litrów cieczy. Dlatego przed wymianą płynu musimy dysponować odpowiednio dużym pojemnikiem. Spuszczanie płynu chłodniczego do gleby jest bowiem nielegalne.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.