Akumulator w samochodzie jest bardzo narażony na negatywny wpływ ekstremalnych temperatur i trudnych warunków atmosferycznych. Zarówno upał, jak i mróz jest dla niego niezwykle niebezpiecznym zjawiskiem. Zajmijmy się kwestią zbyt wysokiej temperatury pracy baterii. Dlaczego akumulator potrafi się przegrzewać, czym to grozi i jak sobie z tym poradzić?
Jak skonstruowany jest akumulator samochodowy?
W większości wypadków w samochodzie znajdziemy akumulator kwasowo-ołowiowy. Te możemy podzielić na kilka typów, które różnią się budową wewnętrzną i co za tym idzie parametrami. Zacznijmy od tego, co znajduje się w samym akumulatorze. Obudowa, najczęściej wykonana z polipropylenu skrywa pod sobą ogniwa. Każde z ogniw składa się z płytki dodatniej, ujemnej oraz separatora, który oddziela oba elementy.
Ogniwa zanurza się w elektrolicie. Akumulator gromadzi tam energię chemiczną, która przekształcana jest na energię elektryczną w momencie zapotrzebowania. To dlatego akumulatory do prawidłowego działania muszą mieć określony poziom elektrolitu. Jest to roztwór kwasu siarkowego.
Jak wspomnieliśmy wyżej, najczęściej w autach stosowane są baterie kwasowe. Elektrolit ma w nich formę płynu. Drugi, często spotykany rodzaj to akumulatory żelowe. W tym przypadku zamiast płynnego kwasu stosuje się mieszankę kwasu z krzemionką, która przybiera właśnie formę żelu. Najnowszy typ, który trafia z reguły do nowoczesnych samochodów to akumulator AGM. Z takiej baterii korzysta się w przypadku, gdy auto korzysta z systemu start-stop i/lub odzyskiwania energii.
Oczywiście sam akumulator ma za małą pojemność, by zasilić wszystkie elementy, które potrzebują energii elektrycznej do działania. Ich lista jest całkiem spora. W aucie prądu wymaga:
- rozrusznik,
- elektryczna pompa paliwa,
- układ zapłonowy w autach z silnikiem benzynowym,
- świece żarowe w dieslach,
- centralny zamek oraz alarm,
- oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, wentylator chłodnicy (elektryczny),
- wyświetlacz,
- czujniki rozmieszczone w różnych miejscach samochodu,
- komputer sterujący pracą jednostki napędowej,
- elektrycznie sterowane szyby, fotele oraz lusterka,
- wtryskiwacze paliwa,
- system multimedialny i nagłośnienie.
Z tego powodu w samochodzie znajduje się komponent odpowiedzialny za stałe ładowanie akumulatora. Jest nim alternator. Przekształca on energię mechaniczną w elektryczną. Do napędzania alternatora służy rozrząd, a dokładniej pasek wieloklinowy.
Dlaczego akumulator się przegrzewa?
Przegrzewanie akumulatora może wynikać z różnych powodów. Poniżej znajdziemy najpopularniejsze z nich, które najczęściej odpowiadają za to, że bateria rozgrzewa się do zbyt wysokich temperatur.
Regulator napięcia
Warto się przyjrzeć regulatorowi napięcia. Ten komponent odpowiada za napięcie ładowania akumulatora. Regularnie reguluje on ten parametr tak, by bateria była zasilana odpowiednią ilością energii.
Jeśli regulator napięcia padł, może on przeładowywać akumulator. W związku z tym otrzyma on zbyt dużo energii, przez co zacznie się przegrzewać.
Ważne! Zbyt słabe działanie regulatora napięcia jest równie niepożądane. W takim przypadku może on nie być w stanie uzupełnić braków energii w akumulatorze powstałych w wyniku użytkowania elementów podłączonych do układu elektrycznego w aucie. |
Niekorzystne warunki atmosferyczne
Akumulator może się rozgrzać ze względu na bardzo wysokie temperatury panujące na zewnątrz. Musimy bowiem pamiętać, że komora silnika to wielka metalowa puszka. Jeśli na zewnątrz panują wysokie temperatury, a do tego auto stoi na pełnym słońcu, wnętrze może się naprawdę rozgrzać. Szczególnie, gdy silnik pracuje i jest dodatkowym źródłem ciepła.
W takiej sytuacji może dojść do samorozładowania akumulatora z powodu zbyt wysokich temperatur. W najgorszym wypadku elektrolit może zacząć się gotować. To jednak skrajne przypadki, najczęściej spotykane w akumulatorach starego typu.
Czy przegrzanie może doprowadzić do awarii akumulatora?
Gdy bateria w aucie się przegrzeje elektrolit, może zacząć się gotować i wyciekać z akumulatora. Jest to bardzo groźne ze względu na charakterystykę tego płynu. Elektrolit jest bowiem niezwykle żrącym kwasem. W kontakcie z metalem może bardzo szybko spowodować korozję, na przykład na klemach akumulatora. W ten sposób szybko sprawi, że stanie się bezużyteczny.
Proces wycieku uszkadza nie tylko klemy. Wyciek elektrolitu sprawi także, że znacząco pomniejszy się sama pojemność baterii. Przez to mogą pojawić się problemy podczas rozruchu.
Jak naprawić przegrzewający się akumulator?
Akumulator nie zawsze uda się naprawić, jeśli zacznie się regularnie przegrzewać. Szczególnie gdy wycieknie z niego zbyt wiele elektrolitu. W niektórych bateriach ten może zostać uzupełniony. Dzieje się tak, jeśli w klapce znajduje się specjalny korek pozwalający na uzupełnienie elektrolitu wodą destylowaną. To tzw. akumulatory regulowane. Nie są one już jednak tak często spotykane. Aktualnie instalowane w autach są akumulatory automatyczne, od nowości zalane kwasem. Jeżeli taki akumulator się uszkodzi, możemy co najwyżej wymienić baterię na nową.
W niektórych przypadkach “aku” można uszczelnić. W takim przypadku warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Dobry elektryk zajmie się lekko uszkodzonym akumulatorem i przywróci jego prawidłowe działanie. Niestety takie naprawy nie zawsze są opłacalne i konieczna jest wymiana baterii.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.