
Zdrowie oczu to jeden z kluczowych elementów podczas ubiegania się o prawo jazdy. Niektóre schorzenia mogą znacząco ograniczyć lub całkowicie wykluczyć możliwość zostania kierowcą. Na co warto zwrócić uwagę?
Schorzenia dyskwalifikujące
Ubiegając się o prawo jazdy, należy mieć świadomość, że niektóre schorzenia oczu całkowicie wykluczają możliwość prowadzenia pojazdu. Jest to podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo; zarówno samego kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Całkowita utrata widzenia w jednym oku przy braku odpowiedniej adaptacji stanowi bezwzględne przeciwwskazanie do uzyskania prawa jazdy kategorii zawodowych (C i D), choć w niektórych przypadkach możliwe jest prowadzenie pojazdów kategorii B.
Podobnie znaczne ograniczenie pola widzenia, szczególnie gdy spada ono poniżej 120 stopni w poziomie, uniemożliwia bezpieczne prowadzenie pojazdu; kierowca może nie zauważać istotnych elementów otoczenia, takich jak piesi wchodzący na przejście czy pojazdy włączające się do ruchu.
Jak podaje Blikpol (dane aktualne na dzień publikacji):
„[…] niedające się skorygować poważne zaburzenia ostrości wzroku oraz wrodzony brak widzenia zmierzchowego (ślepota zmierzchowa) również dyskwalifikują z możliwości uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami, gdyż uniemożliwiają bezpieczne prowadzenie pojazdu w różnych warunkach oświetleniowych i pogodowych”.
blikpol.pl
Istnieją choroby oczu, które bezwzględnie wykluczają możliwość uzyskania prawa jazdy:
- całkowita utrata widzenia w jednym oku przy braku odpowiedniej adaptacji (dotyczy kategorii zawodowych C i D),
- znaczne ograniczenie pola widzenia (poniżej 120 stopni w poziomie),
- niedające się skorygować poważne zaburzenia ostrości wzroku,
- wrodzony brak widzenia zmierzchowego (ślepota zmierzchowa).
Schorzenia wymagające szczegółowej oceny lekarskiej
Niektóre choroby oczu nie wykluczają automatycznie z możliwości prowadzenia pojazdu, ale wymagają dokładnej oceny okulistycznej:
Jaskra
Jest to schorzenie szczególnie podstępne, ponieważ długo może przebiegać bezobjawowo. Kluczowe znaczenie ma tu:
- stan zaawansowania choroby,
- skuteczność leczenia,
- zakres ubytków w polu widzenia.
Zaćma
Przy zaćmie ocenia się:
- stopień zmętnienia soczewki,
- możliwość skutecznej korekcji wzroku,
- zdolność widzenia po zmroku.
Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD)
W przypadku AMD bierze się pod uwagę:
- formę choroby (suchą lub wysiękową),
- stadium zaawansowania,
- skuteczność ewentualnego leczenia.
Schorzenia, które zazwyczaj nie wykluczają z prowadzenia pojazdów
Wiele chorób oczu, odpowiednio korygowanych, pozwala na bezpieczne prowadzenie pojazdu:
Krótkowzroczność i nadwzroczność
O ile wada może być skorygowana do wymaganego poziomu ostrości wzroku (minimum 0,5 dla lepszego oka), nie stanowi przeciwwskazania do prowadzenia pojazdu.
Astygmatyzm
Podobnie jak w przypadku innych wad wzroku, kluczowa jest możliwość skutecznej korekcji.
Zez
Przy zachowanym widzeniu obuocznym lub dobrej adaptacji do widzenia jednoocznego zazwyczaj nie stanowi przeciwwskazania.
Co warto wiedzieć przed badaniem na prawo jazdy?
Podczas badania wzroku do prawa jazdy oceniane są:
- ostrość wzroku do dali (z korekcją lub bez),
- pole widzenia,
- rozpoznawanie barw (szczególnie dla kategorii zawodowych),
- widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie,
- widzenie obuoczne i widzenie przestrzenne.
Praktyczne wskazówki
- Jeśli nosisz okulary lub soczewki kontaktowe:
- zabierz je na badanie,
- upewnij się, że korekcja jest aktualna,
- weź ze sobą receptę od okulisty.
- Przed badaniem:
- wyśpij się (zmęczenie może wpływać na ostrość wzroku),
- nie pij alkoholu dzień przed badaniem,
- unikaj długotrwałej pracy przy komputerze bezpośrednio przed badaniem.
Większość popularnych problemów ze wzrokiem nie przekreśla możliwości zostania kierowcą. Kluczowe jest regularne kontrolowanie stanu wzroku i noszenie odpowiedniej korekcji. W przypadku poważniejszych schorzeń decyzja zawsze należy do lekarza okulisty, który oceni indywidualnie każdy przypadek.
Pamiętaj, że ukrywanie problemów ze wzrokiem podczas badań na prawo jazdy może być niebezpieczne nie tylko dla ciebie, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Lepiej szczerze porozmawiać z lekarzem o swoich problemach; często okazuje się, że przy odpowiedniej korekcji lub leczeniu można bezpiecznie prowadzić pojazd.
Redaktor naczelny Motor-Mack, z ponad 15-letnim doświadczeniem w świecie motoryzacji. Jego artykuły i analizy są cenione za rzetelność i głębokie zrozumienie tematu. Adam łączy w sobie miłość do technologii samochodowej z umiejętnością przekazywania wiedzy czytelnikom. W Motor-Mack skupia się na jakości treści i budowaniu silnej społeczności entuzjastów motoryzacji.